Review Omni Universal

Lensbaby lenzen zijn erg favoriet bij de creatieve fotografen onder ons. Het zijn lenzen die je buiten de lijntjes laten kleuren en vanuit je gevoel laten werken. Ik denk dat je wel kan stellen dat het één van de creatiefste merken is. Onlangs had ik een gesprek had met Craig Strong voor een Podcast. Hij is de uitvinder van al deze lenzen en hij vertelde dat het merk heel lang niet serieus werd genomen in de fotografie-wereld en soms nu nog niet. Hieruit blijkt maar weer dat wanneer je het lef hebt om iets anders te doen dan ‘de menigte’ dit niet altijd gelijk wordt begrepen of gewaardeerd. Gelukkig is de Lensbaby-community inmiddels sterk gegroeid en vinden hun producten gretig aftrek. Een paar jaar geleden kwam het Lensbaby Omni creative filter system op de markt. Misschien wel de slimste en meest populaire uitvinding van Lensbaby. Het bestaat uit een basis filtersysteem in 2 maten met daarbij drie kristallen tools die je voor je lens kunt plaatsen, waardoor je special effects in je foto’s kunt brengen. Briljant als je het mij vraagt. Je kunt deze filterhouder op alle type lenzen schroeven afhankelijk van de filtermaat set die je koopt. Belangrijk is daarom dat je voor aanschaf bepaalt op welke lenzen je de Omni wilt gebruiken. Ben je nieuwsgierig of wil je een Omni filterset aanschaffen, dan adviseer ik je eerst even mijn blog over de basisset te lezen. Inmiddels zijn er naast de basisset alweer 3 extra verschillende toolsets uitgebracht waarvan de Omni color expansion pack mijn favoriet is. Zie ook mijn blog hierover. Een aantal weken geleden bracht Lensbaby toolset nummer vier op de markt, de Omni Universal. Deze set bestaat uit verschillende soorten spiegels. Ik kon niet wachten om deze set uit te proberen, omdat ik al verschillende resultaten had gezien via social media uit Amerika. Een aantal weken geleden viel hij op mijn deurmat.

Uit de doos:

Net zoals bij de andere Omni sets wordt ook de Omni Universal set geleverd in een mooi stevig vilten tasje. Aan de buitenkant van dit tasje hangen twee houdertjes waarin je de spiegeltjes kunt schroeven. Deze houdertjes zijn voorzien van een magnetisch kogeltje en een schroefklemmetje. Tussen het schroefgedeelte plaats je één van de spiegels en het geheel klik je dan via het magnetische kogeltje op de magnetische plaatjes van de filterring uit de basisset. Deze magnetische plaatjes zijn herkenbaar aan hun holle vorm. Ook zijn er nog twee losse magnetische armpjes meegeleverd. Deze armpjes kun je tussen het schroefhoudertje en de magnetische plaatjes van de filterhouder plaatsen. Hierdoor wordt de afstand van de spiegeltjes wat groter ten opzichte van je lens en heb je meer bewegingsruimte om de spiegeltjes in de juiste hoeken te manoeuvreren.

In het vilten tasje zitten elf spiegels die allemaal aan weerszijde voorzien zijn van een beschermde folielaag. Deze kun je makkelijk verwijderen door een speciale potloodvormige tool die ook is bijgeleverd. Ik heb het gewoon met mijn hand verwijderd. De namen van de spiegels die er inzitten zijn zijn allemaal in het engels:

1. See Through Silver Trapezoid, een zilveren spiegel in trapezium vorm.

2. See Trough Silver Swiss Cheese, de zilverkleurige naam zegt het al een spiegel met allemaal gaten erin.

3. Silver/Gold Swiss Cheese, ook deze heeft gaten én heeft een zilveren en gouden kant.

4. See Through Silver Concave, een smalle rechthoekige spiegel met een holle vorm (concave)

5. See Through Silver Convex, een smalle rechthoekige spiegel met een bolle vorm (convex)

6. Silver/Gold Concave, een smalle rechthoekige spiegel met een holle vorm én heeft een zilveren en gouden kant.

7. See Through Silver Barn Door, een stevige en dikke grote transparante spiegel die je niet kunt buigen.

8. See Through Silver Cuttable, twee flexibele transparante spiegels die je makkelijk kunt buigen met je hand voor de lens of je kunt ze in een andere maat knippen.

9. Silver Cuttable, twee flexibele spiegels zonder transparantie die je ook in andere maten kunt knippen als je wilt.

Before: Laowa 100 mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100 mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex.

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100 mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100 mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex.

Before: Laowa 100 mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100 mm with OMNI universal Swiss cheese gold + silver convex.

Gelijk aan de slag:

De twee spiegels met grote gaten erin, Swiss Cheese, zien er zo indrukwekkend uit dat ik niet kan wachten om ermee aan de slag te gaan. Omdat ik weinig tijd heb, besluit ik in huis te gaan fotograferen. Mijn camera zet ik op statief. Ik heb een vaas met prachtige pioenrozen en zet die op een kruk tegen een lege lichte muur. Naast de muur zit rechts een raam en ook in de muur die er haaks op staat. Van de andere Omni-sets weet ik dat je wel licht of contrast moet zoeken. Er moet in ieder geval iets gebeuren in de omgeving van het onderwerp, want dat is hetgeen je gaat spiegelen afhankelijk hoe je de spiegels kantelt. Aangezien ik het licht van het raam wil spiegelen, zorg ik dat de linker spiegel richting het raam staat en schuin zodat hij in de lens spiegelt. Omdat er in de directe omgeving niet heel veel gebeurt, worden de spiegelingen heel subtiel. Dat is ook wat ik wilde bereiken. In het beeld ontstaan mooie zachte lichtvlekken die ik om de pioenrozen probeer te zetten. De gouden spiegel geeft een verrassend mooie zacht oranje kleur aan het beeld. Heel romantisch. Dit smaakt naar meer.

Before: Laowa 100 mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100 mm with OMNI universal Swiss cheese zilver + silver convex.

Before: Laowa 100 mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100 mm with OMNI universal Swiss cheese silver + gold convex.

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Wel of geen statief?

Voor mijn volgende experiment besluit ik naar het bos te gaan, omdat ik een omgeving wil hebben waar veel gebeurt. De zon schijnt volop. Dat kan interessant worden want de bossen zijn inmiddels alweer dicht begroeid, dus wat zon door het bladerdak kan mooie plaatjes opleveren. Ook nu gaat mijn statief mee. Normaal ben ik wat minder van het gebruik van een statief. Dat ik hem nu toch gebruik, heeft drie redenen. Ten eerste omdat ik vergelijkingsbeelden wil maken. Dan heb je sowieso je statief nodig om het uitgangspunt telkens hetzelfde te kunnen houden. De tweede reden is omdat ik met deze Omni-set toch iets anders werk dan normaal. Gewoonlijk wil ik juist bewegingsruimte hebben om mijn onderwerp mooi in de bestaande omgeving en achtergrond te kunnen plaatsen. Dat vereist dus veel zoeken en manoeuvreren. Nu met de Omni Universal ga ik juist die omgeving met behulp van de spiegels creëren terwijl het onderwerp niet verplaatst. Nogmaals: daarvoor is het wel van belang dat er in de omgeving van het onderwerp iets gebeurt. Niet alleen links of rechts maar ook achter of boven. Of de omgeving geschikt is, zie ik niet altijd gelijk, maar het is ook een kwestie van gewoon uitproberen. De laatste reden is simpel; het werken met de Omni Universal is niet makkelijk en je komt gauw handen tekort. Het is namelijk heel vermoeiend om met één hand de camera vast te houden en met de andere hand steeds aan de voorkant de tools te verplaatsen. Dat is best zwaar en dan gaat voor mij de lol er snel af. Heb ik eindelijk een mooi beeld maar wil ik de spiegel net iets verplaatsen, maar dan ben ik de compositie weer kwijt. Grrrr. Daar komt ook nog eens bij dat de spiegel tools toch zwaarder en groter zijn dan de eerdere tools waardoor het best onhandig is om dat met één hand te doen. Ze botsen al snel tegen elkaar aan. Is er iets teveel wind, dan zakken ze toch door de armpjes als je die gebruikt. Dat zal overigens niet zo snel gebeuren als je ze rechtstreeks (zonder gebruik van de armpjes) op de magnetische ring plaatst. Werk je met twee spiegels, dan spiegel je ze ook snel in elkaar of je ziet plotseling jezelf en dat is niet gewenst. Daarom heb je echt twee handen nodig om beide spiegels goed te plaatsen terwijl je op je schermpje meekijkt of door de zoeker. Er zijn zeker wel momenten dat ik mijn camera van het statief afhaal. Ik zet dan mijn spiegels in een bepaalde stand en ga dan al kijkend door de zoeker bewegen zonder de tools van de plaats te halen en kijk dan of er iets leuks ontstaat. De succesfactor is daarbij tot nu toe nog niet heel erg hoog. Een van de keren dat ik mijn statief niet bij de hand had was toen ik mijn auto naar de garage bracht voor de apk keuring en erop kon wachten. Ik vroeg of ik foto’s in de showroom mocht maken, want dat leek mij wel gaaf met die glimmende autodetails en de spiegel tools. Helaas was ik vergeten mijn statief uit de achterbak van de auto te halen toen ik aan de slag ging, en die stond inmiddels al op de brug. Zonder statief was niet makkelijk moet ik zeggen. Je kunt wel fijn zoeken naar een mooie compositie maar het perfectioneren door de spiegel goed te plaatsen is best lastig.

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Effecten:

De spiegels die ik het meeste gebruik zijn de Swiss Cheese spiegels, omdat je hiermee de meest bijzondere effecten krijgt. Ben je in het bos en wil je flairs toevoegen aan je beeld, dan zijn dit je spiegels. Je hebt dan wel zon nodig. Zoek in dat geval boven in de bladeren naar openingen waar de zon doorheen komt en zorg dat je je spiegel daarheen kantelt zodanig dat de spiegeling van het licht schuin je camera in valt. Dat ontstaat er echt magie. Je kunt ook prachtige bokeh bubbels creëren met deze spiegels. Hiervoor heb je licht of de zon nodig. Afhankelijk van de kanteling krijg je extreem veel bokeh of juist heel softe bokeh. Dit bokeh wordt veroorzaakt door de gaten in de spiegel. Ik gebruik graag de gouden kant van de Swiss Cheese-spiegel samen met één van de smalle langwerpige holle vorm die ook een gouden kant heeft. Het goud voegt warmte toe aan het beeld. De zilveren kant geeft hardere spiegelingen. Voor zwart-wit foto’s is dit natuurlijk juist heel erg gaaf. Van mij had iedere spiegel wel een gouden kant mogen hebben. Een aantal spiegels geven een reflectie, maar zijn ook semi-transparant. Je kijkt als het ware door je spiegeling heen, waardoor je de achtergond er nog doorheen blijft zien wat natuurlijk ook heel bijzonder is. Je krijgt daardoor vooral in bossen mysterieuze landschappen, waarbij je langer moet blijven kijken hoe het landschap nu precies in elkaar zit. De grote spiegelvlakken die in de set zitten zijn te zwaar en te groot voor in de houder en moet je in je hand voor de lens houden. Zo is het bijvoorbeeld leuk om de flexibele grote spiegels voor de lens rond te buigen om zo speciale effecten toe te voegen aan je beeld. Je zou ze echter ook kunnen verknippen in maat of een vorm die jij handig of leuk vindt. Ik heb nog niet alle spiegels gebruikt. Mijn favorieten Swiss cheese spiegels bieden nog genoeg uitdagingen. Samen met de zilver/gouden holle vorm spiegel. Ik heb nog lang niet alle omgevingen gehad waar ik met deze spiegels wil werken. De volgende locatie zal de stad zijn.

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

In combinatie met welke lenzen?

De meeste beelden in het bos zijn gemaakt met de 24-105 Sigma lens. Ook heb ik daar enkele beelden gemaakt met de Helios Petsval wat zeer verrassende beelden gaf. Voor macrofotografie heb ik de Lensbaby Omni Universal set gebruikt in combinatie met de 100 mm Laowa. Hoewel ik de eerdere Omni sets wel op de Lensbaby composer pro gebruik vond ik dat met de spiegeltools tot nu toe nog geen succes. Maar wat niet is, kan nog komen.

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese silver + silver concave

Conclusie:

Deze Lensbaby Omni Universal set kwam voor mij op het juiste moment. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en die heb ik zeker gevonden. Wat ik zo fantastisch aan deze set vind, is dat je totaal eigen landschappen kan creëren. Waar ik eerder bezig was om mijn omgeving in een foto te veranderen, kan ik er nu voor kiezen om een totaal ander beeld te creëren waarin het onderwerp soms niet eens meer in herkennen is. Je kan zo’n beeld nooit maken zonder de spiegels, omdat het een abstract beeld van de werkelijkheid is door de onscherpte van de spiegeling. En dat is nou precies waar Lensbaby goed in is: helpen een andere werkelijkheid te creëren.

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex

Beide beelden: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex deze keer heb ik het hele onderwerp bij beide beelden weg gespiegeldt en een eigen abstracter beeld gemaakt met de boom die schuin achter mij stond. ziet foto hieronder voor de situatie.

Behind the scenes: De opzet situatie. De boom achter de kas wordt in mijn beeld gespiegeld.

Before: Laowa 100mm without OMNI ifilter. After: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex

Beide beelden: Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold convex deze keer heb ik het hele onderwerp bij beide beelden weg gespiegeldt en een eigen abstracter beeld gemaakt met de boom die schuin achter mij stond. ziet foto hieronder voor de situatie.

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal with one See Through Silver Cuttable + Silver Cuttable.

Before: Sigma 24-105mm without OMNI ifilter. After: Sigma 24-105m with OMNI universal with one See Through Silver Cuttable + Silver Cuttable.

Laowa 100mm with OMNI universal Swiss cheese gold + gold concave

Sigma 24-105m with OMNI universal with one Silver Cuttable

Sigma 24-105m with OMNI universal with one See Through Silver Cuttable

Sigma 24-105m with OMNI universal with one Silver Cuttable

Sigma 24-105m with OMNI universal with one See Through Silver Cuttable

In deze video kun je verschillende effecten van de omni spiegels zien.

Wil je meer beelden zien van de Omni Universal Expansion Pack kijk dan hier bij mijn portfolio.

Instagram
LinkedIn
LinkedIn
Share
RSS

Privacy Preference Center

error: Content is protected !!