Review Lensbaby Soft Focus II

In een nieuw jasje gestoken.

Toen begin dit jaar de Soft Focus 50 mm optic II gelanceerd werd was ik super blij. Ik heb het altijd jammer heb gevonden dat de Soft Focus optic I van de markt verdween toen de Velvet 56 in beeld kwam. Dit is een geweldige lens maar je moet wel weer extra lens kopen en niet iedereen kan zich dat permitteren. En houdt je van compact en weinig meenemen dan was juist zo’n optic erg handig. Ik weet nog goed dat ik hem net ontdekt had en ik iedereen in mijn workshops enthousiast maakte voor dit lensje omdat hij zulke verrassende effecten kon geven. Iedereen die hem uitprobeerde wilde hem ook graag kopen maar hij ging ineens uit de collectie. Geweldig dus dat hij weer terug is, voor mij en voor jullie want deze wil je niet missen.

Soft Focus II optic in de Composer Pro II houder zonder macro converters. Wat je achter de composer ziet zitten is mijn converter van de camera zodat ik mijn oude lenzen nog kan gebruiken.

Soft Focus II optic in de Composer Pro II houder met Lensbaby macro converters.

De Soft Focus II optic met losse diafragma ringetjes.

Met bijgevoegd magneetje kun je de diafragma ringetjes in Soft Focus II optic stoppen.

Soft Focus II optic met een soft focus diafragma ringetje erin.

Handmatige lens.

Ook met deze Soft Focus optic II moet je handmatig scherpstellen. Of je de Soft Focus optic II nu in de Composer Pro houder gebruikt of in de (fixed body) rechte houder. In je foto bewerkingsprogramma zul je namelijk geen info terug vinden over je diafragma. Alleen je iso en sluitertijd worden doorgegeven door de electronica van je camera. Wil je achteraf weten in welke diafragma je hebt gewerkt dan zul je jezelf moeten aanleren om serietjes te maken van meerdere diafragma’s. Ik vind dat persoonlijk niet belangrijk want ik kijk alleen naar het eindresultaat en reageer daar op. Ik houd ervan om iedere keer weer opnieuw te experimenteren en me te laten verrassen door te kijken wat er gebeurd als ik met het diafragma speel. 

Diafragma F2,5

Diafragma F2,8

Diafragma F4

Diafragma F5,6

Diafragma F8

Diafragma F11

Diafragma F16

Diafragma F22

Buigende houder of niet?

Lensbaby zelf adviseert om hem te gebruiken in een ‘fixed body’, een rechte houder. Heb je al de Composer Pro I of II houder dan kun je die natuurlijk ook gewoon gebruiken en deze recht laten staan. Alhoewel voor mij de uitdaging dan gelijk groter wordt om hem wel te buigen (alles wat niet ‘mag’ is natuurlijk altijd leuk) heb ik deze keer nog niet de behoefte gehad om dat met de Soft Focus II te doen want deze optic blijkt al verrassend genoeg te zijn.

Met veel wit in je achtergrond krijg je te maken met overstraling. Terwijl ik met mijn diafragma en mijn scherpstelpunt aan het spelen was om te kijken of ik dat kon veranderen werd ik erg verrast door wat er met het licht gebeurde om de bladeren. Het lijkt bijna een meervoudige belichting maar is het niet.

Kijk ook even in de soft focus portfolio zie link onderaan deze blog voor een groter beeld waar je beter kunt zien wat er gebeurd.

Fijne elementen voor je lens, in dit geval een grasje geven bijzondere effecten in je beeld.

Hier is gebruik gemaakt van een soft focus diafragma ringetje die een subtiel effect in de achtergrond geeft.

Ook hier is zit er een grasje voor mijn lens wat een soft effect geeft op het donkere water oppervlakte.

Wat is het verschil met de oude Soft Focus optic?

Bij de oude Soft Focus optic verander je het diafragma door de bijgeleverde losse diafragma ringetjes door middel van een magnetisch houdertje erin te plaatsen. De nieuwe versie heeft een vaste diafragma ring die uit 12 blades bestaat en handmatig te verdraaien is. Deze bevat diafragma’s F2,5 tot F22. Ik experimenteer graag en daarvoor houd ik liever de snelheid erin om in de flow te blijven. Een vaste diafragma ring is voor mij daarom veel fijner werken. Dit was ook mijn ervaring toen een aantal jaar geleden de oude Double Glass optic vervangen werd door de Sweet serie met een vaste diafragma ring. Hoe leuk ik die losse diafragmaringetjes ook vond, het op en af draaien van de macro voorzetringen, als ik het diafragma wilde wisselen, vond ik teveel gedoe. 

Bij de nieuwe Soft Focus optic II speel ik veel meer en sneller met het diafragma, wat heel veel invloed heeft op de uitstraling van het beeld. Zit er bijvoorbeeld veel wit in mijn achtergrond van mijn beeld als ik door de zoeker kijk dan krijg ik bij een open diafragma al snel een overstraling. Als ik dit niet wil kan ik met de aanpassing van mijn diafragma hier makkelijk de controle over krijgen. Daarnaast ontstaan er ook nog eens verrassende resultaten. Deze resultaten krijg ik minder snel als ik steeds mijn diafragmaringetjes moet wisselen want dan zie ik de beelden niet ontstaan doordat ik steeds stop en opnieuw begin. Ik raakt ook nog eens mijn compositie kwijt hierdoor en uiteindelijk kom ik niet lekker in mijn flow om te experimenteren. Zo werkt het in ieder geval voor mij.

Ik heb zelf nog maar weinig met de Soft Focus diafragma ringetjes gewerkt. Terwijl ik deze diafragma ringetjes met de oude Soft Focus optic vaak gebruikte. Maar deze nieuwe versie heeft me nu al een paar keer verrast met spelingen van het licht en begroeiing voor mijn lens dat ik nog niet eens de behoefte heb gehad om daar heel veel mee te doen. Ik heb de soft focus diafragma ringetjes alleen de eerste keer gebruikt met de bosanemonen. Deze stonden langs het water en dat herinnerde aan mijn foto’s die ik jaren geleden had gemaakt met de Double glass optic waar ik de soft focus diafragma ringetjes had ingedaan. Die anemonen stonden ook voor het water en door de optic naar het water te richten achter de anemonen ontstond er een soort sterrenhemel bokeh. 

Anemonen voor water waar de zon in schijnt. Door een soft focus diafragma ringetje te gebruiken veranderen de harde witte bokeh bollen in fijne figuurtjes van het diafragma ringetje.

Anemonen voor water waar de zon in schijnt. Door een soft focus diafragma ringetje te gebruiken veranderen de harde witte bokeh bollen in fijne figuurtjes van het diafragma ringetje.

Conclusie:

Ik ben super enthousiast over de nieuwe Soft Focus Optic II en hij zal zeker vaak mee gaan in de tas. Meerdere malen is mij gevraagd door mensen die een lens uit de Lensbaby Velvet serie hebben of de Soft Focus Optic II dan nog een aanvulling is. Dat vind ik een lastige vraag. Ik vind het zelf erg fijn dat ik hem in de composer kan gebruiken en dat ik niet altijd de Lensbaby Velvet 56 extra mee hoef te nemen. Heb je nog geen Velvet lens maar wel de Composer Pro houder dan is het absoluut een mooie aanwinst. Voor de mensen die al een Velvet hebben kan ik alleen maar zeggen. Heb je al een Composer Pro houder en ken je iemand met de Soft Focus optic II leen hem dan eerst even dan kan je het zelf bepalen. Heb je trouwens een Velvet 28 of 85 dan is het natuurlijk altijd leuk om een optic in een 50mm erbij te hebben dat is toch anders werken door de afstand die je tot je onderwerp hebt. Ik ben er in ieder geval erg blij mee. 

Verrassende abstractie met de soft focus.

Verrassende abstractie met de soft focus.

In dit korte filmpje zie je het speciale effect wat je krijgt als je witte achtergronden hebt in je zoeker en je daardoor heen gaat focussen. Dat zal een verschillend effect geven per type onderwerp. Deze blaadjes van de Acer lenen zich daar heel erg mooi voor. Helaas maakt You tube er een potje van met het uploaden. Ik hoop dat het effect een beetje duidelijk is voor jullie.

Al deze beelden zijn met de Nikon Z6 I full frame camera gemaakt met de Lensbaby Composer Pro II houder waarin de Soft Focus II optic zat. De macro beelden zijn gemaakt met behulp van de Lensbaby Macro converters. Wil je nog meer resultaten zien, bekijk dan mijn Lensbaby Soft Focus II portfolio.