Lensbaby aanschaffen?

Hallo allemaal,

Wil jij een Lensbaby aanschaffen maar weet je nog niet welke?

Lees dan deze blog of download het ‘EBOOK Lensbaby aanschaffen‘.

In dit ebook staat de nieuwste info en leg ik je met beelden alles uit wat combineerbaar is voor welke soorten fotografie op natuurgebied. Er staan voorbeeld foto’s in van de verschillende lenzen met hun uitstraling. En als je twijfelt over een Sweet 35 en Sweet 50 voor macro in dit ebook laat ik je de verschillen zien met een crop camera of full frame. Ik hoop jullie hiermee meer duidelijkheid te geven.

Schermafbeelding 2015-08-27 om 09.49.15kopie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Download het EBOOK LENSBABY AANSCHAFFEN hier! Let op je ontvangt een email die je moet bevestigen en daarna als nog een mail waarin je een download link krijgt.

 

BLOG:

Ik zal eerst het verschil proberen uit te leggen tussen een ‘gewone’ lens en een Lensbaby lens.

Sweet Spot
Het verschil tussen een Lensbaby en een gewone lens is dat bij een ‘gewone’ lens het scherptegebied in een rechthoekig vlak over het gehele beeld ligt, terwijl bij de Lensbaby dit scherptegebied klein en gebogen/cirkelvormig is. Dit scherptegebied noemt men bij de Lensbaby ook wel de sweet spot. Deze sweet spot wordt omgeven door onscherpte (of bokeh). Bij een grote diafragma-opening (klein f-getal) is de diameter van de sweet spot klein en heeft ook een kleine scherptediepte. Naarmate de diafragma-opening afneemt (groot f-getal) zal niet alleen de scherptediepte toenemen maar ook de diameter van de sweetspot groter worden.

Door de Lensbaby te “buigen” of te “ kantelen” (tilten), verplaats je de sweet spot in het beeld. De wijze waarop dit buigen/kantelen gebeurt, verschilt enigszins per type lens. Bij de Composer Pro draait de lens op een metalen bal. In de positie waarin je de lens loslaat, blijft hij ook staan. Bij de  Muse en de Spark lijkt het te buigen deel op een harmonica. Hier moet je de lens in positie blijven houden met je vingers, omdat deze lenzen weer terugspringen in de uitgangspositie.

Alle Lensababies vergen enige oefening voordat je er goede foto’s mee maakt. Je zult merken dat het best moeilijk is om het gewenste punt scherp in beeld te krijgen en juist bij deze vorm van fotografie is het exact plaatsen van de sweet spot essentieel. Het is dus wel een uitdaging voor doorzetters!

DSC_1512

Lensbaby types

De Lensbabytypes die er oa zijn : Composer ProMuse of Spark en Control Freak. Wil je het verschil precies weten kun je het beste naar de Nederlandse website voor Lensbaby gaan. Op deze site staan vele handige instructie filmpjes. Of bijvoorbeeld bij een van de nederlandse foto zaken die hebben ook veel info erbij staan op de site. Ik geef jullie in deze blog mijn eigen ervaringen weer en dan kun je zelf kijken wat bij jou past.

LET OP:
Iedere type camera (Nikon, Canon, Sony etc) heeft een eigen lensbaby met een andere verbindingsring. Let dus goed op voor welk type camera je de lensbaby besteld. 

De links hierboven zijn willekeurig van andere sites gehaald omdat ik niet alle type op de lensbaby site kon terug vinden.

De meest gebruikte is denk ik wel de Composer Pro. Dat is mijn favoriete lens. Ik heb hem in combinatie met de double optic gekocht. 4 jaar geleden was er alleen die mogelijkheid. Ik vind dit de makkelijkste lens en heel erg fijn werken.

Sinds kort heb ik ook de Muse en dat is een grotere uitdaging en je moet dan ook behoorlijk ‘vaste handen’ hebben. Zonder meer de meest ‘speelse lens’ in mijn beleving. Je kan sneller je scherptepunt verleggen maar het daar houden is de uitdaging. Echte vinger gymnastiek. Dit geld ook voor de spark. De Control Freak ken ik niet en ik vind hem er al te ingewikkeld uitzien en hou daar persoonlijk niet zo van. Ik hou van simpel.

Toevoeging 27 december 2014: Inmiddels is bekend dat de Muse uit de collectie gaat. De spark is een goede vervanging maar hou er rekening mee dat hij dus alleen een vaste diafragma heeft van F5.6. Die kan je er wel uithalen en vervangen door een DGO en losse diafragmaringetjes.

Je hebt verschillende prijs categorieën van bv. de Composer Pro. Dit komt omdat hij inmiddels met verschillende lenzen/optics te verkrijgen is. Hou dat dus in de gaten. Je kunt hem in combinatie met de sweet 35 kopen, de edge 80 en misschien wel de meest gangbare maar zeker ook de goedkoopste versie is met de Double glass optic. Hierna te noemen DGO.

Alle verschillende type Lensbaby (Muse, Spark, Composer Pro of Control Freak) zijn dus slechts de houder van de optics / lenzen waar je mee werkt. Je koopt ze dus al wel met een van de optics / lenzen er al in.

DSC_1498

Wanneer je een klein diafragma (grote opening) gebruikt voor landschaps fotografie met de edge 80 en je buigt de lens dan krijg je een diagonale scherpte lijn in het beeld. Hoe groter het diafragma ( kleine opening) des te minder zie je dat. Deze is gemaakt met F4

DSC_1411

Ege 80 in combinatie met de composer pro. F16

* Soft focus optic. Deze heeft wel een sweet spot maar niet meer helemaal scherp. Dit optic wordt veel voor portretten gebruikt. Geeft een soft ‘glow’ over de foto.
Ik heb deze nog zelden gebruikt voor macro.

Daarnaast heb je een set waarin 3 verschillende optics zitten zoals,

* Single glass optic
* Plastic
* Pinhole/zoneplate aflopend qua scherpte.
Ik gebruik deze laatste drie optica niet echt omdat ik de ‘scherpte’ niet scherp genoeg vind, wil ik iets onscherper dan doe ik dat zelf met de DGO. Maar wie weet als ik weer meer uitdagingen wil dan ga ik ze wellicht eens proberen.

DSC_1512

Het verschil tussen de DGO en de sweet 35 en edge 80 optic/lens:

De DGO heeft een sweet spot en werkt met losse diafragmaringetjes.

De sweet 35 heeft ook een sweet spot maar een vaste diafragma draairing.
De sweet 50 komt binnenkort ook uit met een vaste diafragma draairing. Lees ook de review even die inmiddels op deze pagina staat.

De edge 80 heeft net zoals een gewone lens een rechthoekig scherptstelvlak maar het bijzondere is wel dat je deze baan diagonaal in je beeld kunt plaatsen als je de Lensbaby buigt. Dit geeft dus nieuwe mogelijkheden. En hij heeft een vaste diafragma ring. Mooi voor landschappen en portretten. Maar natuurlijk ook weer voor macro.

De losse diafragmaringetjes en losse fancy diafragmaringetjes met figuurtjes erin kun je dus alleen in combinatie gebruiken met de optics en niet met de sweet 35 en edge 80.

De optics waarmee je de diafragma ringetjes kan gebruiken zijn: DGO, Single glass optic, Plastic optic, Softfocus optic en Pinhole/Zoneplate.

DSC_1704

DSC_2163_01

Macro Kit:
Voor macrofotografie waren er voorheen alleen de macro voorzetlensjes +4 en +10. Samengevoegd +14. Deze zijn nu bijna niet meer los te verkrijgen maar zitten nu vaak in een macro kit pakket. Deze voorzetlensjes schroef je op een van de optics.

In de macro kit zitten naast de 2 macro voorzetringetjes ook een wide angle en telephoto lens. En de fancy diafragmaringetjes. Een leuk compleet pakketje. Deze 2 lensjes geven extra mogelijkheden. Om ze te kunnen gebruiken met je composer pro heb je nog wel bv. een double glass optic nodig. Het werkt niet in combinatie met een sweet 35 of edge 80.

* Wil je met macrofotografie aan de slag met de sweet 35 of edge 80 dan heb je de Macro Converters nodig. Deze macro converter bestaat uit 2 delen. Je hebt een 8mm en een 16mm converter, die ook samengevoegd kunnen worden tot 24 mm. De Macro Converter wordt op je lenshouder (bv composer pro) geschroefd waarna een lens/optic in de converter wordt gezet.(gedraaid)
Je kunt hem dus ook in combinatie met de DGO gebruiken. Ik vind de voorzetringetjes zelf sneller werken en leuker in combinatie met de DGO.
Kies je voor de converter optie samen met de DGO dan heb je altijd nog de mogelijkheid om daarna ook nog eens de voorzet macroringetjes op de DGO te schroeven dus dan gebruik je beiden tegelijk. Dit doe je door eerst de DGO uit je lenshouder te halen dan de converters erop te zetten. Daarin plaats je dan de DGO en als je wilt kan je dan ook nog een keer de voorzet ringetjes op de DGO gebruiken.

DSC_1469

Ben je nog niet helemaal zeker of de Lensbaby iets voor jou is? Ben je wel nieuwsgierig en hou je van creativiteit en wil je niet teveel uitgeven dan is de Muse/Spark ook een optie voor je. De spark ken ik niet maar hij is wel de goedkoopste. Ik lees wel op internet dat hij niet met de DGO wordt geleverd en dat je alleen diafragma ringetjes F5.6 krijgt als je hem koopt. Dat betekend dat je alsnog een DGO zou moeten kopen wil je er meer mee gaan doen en dan kun je beter gelijk de Muse kopen. Ik heb inmiddels echter vernomen dat die uit de handel gaat dus dan is de spark nog de enige optie voor een harmonica model.
Beide zijn wel lastiger om mee te beginnen. Maar het is in combinatie met de DGO de goedkoopste combinaties. Ik zou echter zelf gelijk voor de Composer Pro gaan maar die is wel wat duurder. Ik denk namelijk dat als je de Lensbaby eenmaal gaat gebruiken en je zet even door dat je er verslaafd aan gaat raken.

Wil je in de toekomst ook met de edge 80 of sweet 35/50 gaan werken samen met de converters dan vind ik persoonlijk de Composer Pro de beste combinatie. De lensjes met een vaste diafragma ring zijn namelijk best zwaar en in combinatie met de macro converter hangt er een heel gewicht aan het kleine lensje. Je kunt de composer dmv een ring in een hoek vast zetten maar dat vind ik vaak niet prettig. Doe je dat niet dan moet je het geheel goed ondersteunen doordat er een heel gewicht aan hangt. Maar het is denk ik wel de beste combinatie. Gebruik je hem in combinatie met de Muse of Spark dan zal het lastiger zijn om de harmonica op zijn plek te houden waar je het scherp wilt hebben.

Dat was het… ik hoop dat ik jullie wat duidelijkheid heb kunnen geven in de verschillende mogelijkheden.
Heb je er inmiddels een aangeschaft en blijf je het lastig vinden om ermee te werken dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom op een van mijn workshops!

Heb je nog vragen mail me gerust. Als je een lensbaby aanschaft ligt er weer een wereld vol fun in het vooruitzicht.
‘Discover your own magic’ met de lensbaby zou ik zeggen! Succes!

Heb je mijn vorige blog gemist met de Lensbaby inspiratie kijk dan hier.

DSC_1508

DSC_1599

DSC_1632